Actualiteit

Terug naar overzicht
Vorige Volgende

Belvilla wintersportonderzoek

Wintersport bij Nederlanders met paplepel ingegoten

Eindhoven, 11 februari 2016

Ieder jaar gaan er veel Nederlanders op wintersport. Maar met wie gaan zij eigenlijk? En wat voor activiteiten zijn favoriet? Zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen? Belvilla deed onderzoek naar het gedrag van de Nederlanders op wintersport.

Met familie op wintersport

Wintersport lijkt echt een familievakantie te zijn. Wintersporters die alleen met volwassenen gaan, gaan voornamelijk met familie (49,64%). Bijna 30% (27,54%) van deze wintersporters gaat met vrienden. Als wintersporters met kinderen op vakantie gaan, gaan zij met name met hun eigen gezin (37,17%), met drie generaties (26,02%) of met meerdere bevriende gezinnen (22,3%).


 
Ongeveer één derde van de Nederlanders neemt de kinderen tussen 0-3 jaar mee op wintersport. 54,20% zou vanaf 4 jaar hun kroost meenemen op wintersport. Bijna 85% verwacht dat hun kinderen als ze volwassen zijn ook nog mee op wintersport willen.

Kinderen liefst mee op de latten

Bij de meeste reisgezelschappen zijn kinderen aanwezig. Tijdens de wintersport verdeelt 73% van de Nederlanders het letten op de kinderen evenredig tussen henzelf en de partner. Bij 5% houdt de man de kinderen het meest in de gaten, en bij 8% de vrouw. Andere oplossingen voor de kinderen hebben 14% van de wintersporters, zoals de skischool of zelfstandig gaan skiën. Van de kinderopvang wordt geen gebruik gemaakt door de Nederlanders op wintersport.

Kinderen vinden vaak andere activiteiten leuk dan volwassenen. Toch blijkt dat voor beiden skiën favoriet is. De top drie van favoriete wintersportactiviteiten van de ouders is als volgt: skiën, wandelen en après-skiën. Voor de kinderen zien volwassenen de top 3 anders: skiën, snowboarden en in de sneeuw spelen.

Wat betreft kindvriendelijkheid op de bestemming, hechten mensen het meeste waarde aan de kindveiligheid van de accommodatie (40%). Nederlandstalige ski-/snowboardlessen vindt 22,22% zeer belangrijk. Kinderopvang of animatie wordt door 38,14% helemaal niet belangrijk gevonden op een skivakantie. Dit blijkt ook uit het feit dat niemand gebruikmaakt van kinderopvang.

Geëmancipeerd of traditionele rolverdeling?

Tijdens de oriëntatiefase zoekt de vrouw het meeste uit. Ongeveer 42% van de vrouwen doet voornamelijk het voorwerk. Bij de mannen is dit ongeveer 24%. Een derde van de Nederlands zoekt samen waar ze naartoe gaan. Opvallend is dat mannen veel vaker aangeven samen het voorwerk te doen, waar de vrouwen aangeven dat zij het voornamelijk alleen doen.

De uiteindelijke beslissing wordt over het algemeen samen genomen (85,4%). Vrouwen lijken iets meer invloed te hebben op de beslissing. Ongeveer tien procent van de vrouwen neemt de beslissing, tegenover 4,4% van de mannen.

Over het algemeen rijdt de man naar de wintersportbestemming. Bijna 60% (58,4%) van de mannen rijdt zelf, tegenover 1,5% van de vrouwen. 39% van de Nederlanders wisselt af en rijdt omstebeurt naar het wintersportgebied.

Meer dan de helft van de vrouwen zegt om en om naar de bestemming te rijden, terwijl slechts 25,8% van de mannen dit aangeeft.

Alhoewel er in de voorbereiding van de wintersport sprake is van een traditionele rolverdeling, is de Nederlandse wintersporter eenmaal op de bestemming aangekomen geëmancipeerd. Meer dan 70% van de Nederlanders draagt zelf zijn of haar eigen ski- of snowboard- spullen naar de piste. Toch dragen meer mannen (11,68%) de spullen dan vrouwen (2,19%). Ongeveer 12% van de Nederlanders bewaart de spullen zo dicht bij de piste, zodat ze niet gedragen hoeven te worden.

Wintersporter kiest bestemming op basis van eigen ervaring

Wintersportvakantiegangers oriënteren zichzelf op verschillende manieren, voordat ze een keuze maken. De meeste wintersporters hechten veel waarde aan hun eigen eerdere ervaringen met wintersportvakanties (56,73%). Daarnaast wordt er veel informatie online verzameld via zoekmachines, websites van wintersportvakantie-aanbieders en van skigebieden. Social media en offline media worden maar weinig geraadpleegd voor de keuze van een wintersportvakantie.

Bij de keuze van een gebied houdt men met name rekening met de sneeuwzekerheid, bereikbaarheid en de pistes. Ook het prijspeil van het skigebied is belangrijk. De off-piste-mogelijkheden worden als minst belangrijk gezien.

Zaken vooraf regelen wordt niet veel gedaan door de Nederlanders. Alleen een reisverzekering, skipas en skimateriaal zouden ze graag vooraf regelen.

Bij de keuze voor een wintersporthuis vinden de wintersporters een goede prijs/kwaliteitverhouding het belangrijkst (95,6%). Op een tweede plek komt WiFi (79,89%) en als derde een goede ligging, vlakbij de piste of de skilift (78,38%). 

Over het onderzoek

Het wintersportonderzoek is uitgevoerd onder 625 klanten van Belvilla die ooit in een wintersportgebied een vakantiehuis hebben gehuurd. De respondenten zijn tussen de 18 en 85 jaar oud. Van de participanten is 45% man en 55% vrouw.

Meer informatie over het wintersportaanbod van Belvilla: http://www.belvilla.nl/wintersport-chalet.

Over Belvilla Actualiteit

Via onze rubriek 'Actualiteit' houden we u op de hoogte van wetenswaardigheden rond Belvilla en/of vakanties in het algemeen. Als specialist in de online verhuur van vakantiehuizen zijn we marktleider in de Benelux en ook één van de leidende spelers Europa. Onze organisatie bestaat ruim 35 jaar. Afgelopen jaar verzorgden wij bijna 5,4 miljoen overnachtingen in totaal ruim 20.000 vakantiehuizen. U vindt Belvilla-vakantiehuizen in 24 landen.

Wat u van ons mag verwachten? Wij zetten ons als full-service-aanbieder in voor het zorgeloos (ver)huren van een vakantiehuis. Bij Belvilla bent u zeker van unieke, aantrekkelijk geprijsde vakantiehuizen op een plaats waar altijd iets te beleven is. Zoeken en boeken gaat eenvoudig op www.belvilla.nl. Belvilla is lid van de ANVR, SGR en Thuiswinkel en maakt deel uit van de holding @Leisure Group.

Bent u op zoek naar inspiratie voor uw vakantie? Neem een kijkje op onze Belvilla-blog.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en profiteer als eerste van nieuwe aanbiedingen en acties!
U kunt zich op elk moment eenvoudig afmelden.

Aanmelden
Geselecteerd door
experts
Altijd een
uniek vakantiehuis
Geen zorgen
garantie
© Belvilla 1980 - 2019 'Belvilla' en het Belvilla-logo zijn geregistreerde merken